Skole på veien

Skole på veien

Når vi bestemte oss for å ta et skoleår fri, var vi veldig fast bestemt på at det ikke var det samme som å ta skolefri et år.

Året vi valgte å reise skulle barna gått på 2. og 5. trinn. Vi tenkte at det var fint å reise før barna var for store, alt for opptatt inn i ulike aktiviteter, og mens vi trodde at vi selv kunne klare å holde barna oppdatert på skolefagene.

Det har vært en rimelig bratt læringskurve for både store og små og store å stå på egenhånd, men summen av hva vi alle lærer er enorm.

Hjemmeundervisning med selvlærte (u)pedagoger

For når du velger å reise et år, så må du melde barna ut av skolen. Eller rent praktisk, de mister skoleplassen hvis de ikke møter opp et par uker. Alternativet som man står igjen med er hjemmeundervisning.

Hjemmeundervisning høres fint ut, men det er stor forskjell på å være støtteforeldre til leksene hjemme, og å være upedagogiske foreldrelærere på heltid. Og det tok litt tid, før vi alle fant en arbeidsmetode som fungerer for alle. Den innebærer ikke overraskende nok at vi foreldre, som lærere ellers, bør være forberedt når vi starter opp om morgenen. Og at elevene, må klare å se på foreldrene som “lærere”, og ikke bare teite, strenge foreldre som ikke skjønner noen ting. Det sitter noen dager lengre inne enn andre. Som foreldre må vi finne oss i å bli kalt “verdens verste lærere”, og barna må man takle å høre “at det er de du har”, og i stedet ha fokus på at vi sammen har verdens beste klasserom.

Et av de beste klasserommene fant vi i Kep, Kambodsja. En hel poolbar for oss selv. Lett å gjette hva som skjer i friminuttene.

Reiseskole og skoledager

For å fungere så lærte vi raskt at det ikke nytter med en skoletime her og en skoletime der. Å nullstille seg plutselig til å tenke geomtriske former og riktig bruk av spørreord, er ikke gjort i en fei. Så det er lurt å ha litt flyt over flere dager. Vi merket også raskt at det var vanskelig å ha så mye skole de dagene vi reiser fra A til B, eller når man bare bor 2-3 netter på et sted. Vi delte derfor tidlig opp i «reiseskole» og «skoledager».

Reiseskole skjer i bilen, på flyplassen, på museum eller andre steder vi er på farten. Temaene i reiseskolen er dermed rimelig blandet. Det kan være gangetabellen og quiz bilen, eller ekskursjoner og skoleturer. Er man i Vietnam, så blir det Vietnamkrigen, i Kambodsja så er det Pol Pot som gjelder, mens det i Afrika naturligvis mest går i dyr og natur.

Matpause på skoletoget i Sri Lanka.
Historietime i Udaipur, India.

Skoledager har vi når vi er mer bofaste. Og så langt har det alltid meldt seg et behov etter et par uker for alle, å ha litt mer fast base. Så da booker vi en bungalow, en leilighet eller sted med noe som ser ut som kan fungere som klasserom. Det er alt fra et spisebord på kjøkkenet eller en bar på et hotell med wifi. Vi har funnet ut at vi minst bør ha en uke på fast sted, for å ha skikkelig skolefokus. Så minst en gang i måneden legger vi inn et lengre opphold. Da gjør vi nesten som hjemme – står opp, spiser frokost, og har skole noen timer. Både lørdag og søndag. I både sol og regn. Det er da vi tar oss igjennom «pensum» i matte, rettskriving og engelsk verbbøying.

Skoletimer i Zambesi Nasjonalpark. Mizstekrav ved booking er et bord som fungerer.

Verdens beste aktivitetsskole (SFO)

All kred til aktivitetsskolen hjemme. Men er det noe som motiverer alle fire til å ha litt skole en varm dag, så er det “aktivitetsskolen” etter skoletid. Har vi gjort jobben vår frem til lunsj, så er verden åpen igjen etter lunsj. Da er det bading, snorkling, sightseeing, byturer eller kanskje bare en handletur til den nærmeste butikken for å se hva vi kan finne for noe til middag. Og naturligvis, er man for eksempel i Afrika, så er det safari som gjelder i AKS-tiden. Og nettopp disse turene er kanskje der vi lærer mest.

Globalskole

Noe vi har savnet er muligheten til å delta digitalt i et “skolesamfunn”. I Norge finnes blant annet Globalskolen (https://www.globalskolen.no/web), en nettskole for barn som bor utenlands, støttet av Utdanningsdirektoratet. Dessverre er det slik at dette kun er et tilbud til barn som er skrevet inn på en lokal eller internasjonal skole i utlandet. Noe som vi synes er en uting, da det i så stor grad begrenser fleksibiliteten til familier som vil ut å reise og ikke har muligheten til å jobbe eller bo fast i utlandet. Andre tilsvarende tilbud har etter det vi ser samme begrensning. I fremtiden håper vi dette vil endre seg, for det vil være i både skolens og norske elevers interesse, at barn som reiser har mulighet til å følge klassetrinns-undervisning på nett, uavhengig av hvor eller hvordan de reiser.

Gleden i avsporinger

Noe som vi kanskje setter mest pris på er muligheten til å gripe fatt i alle avsporinger som kommer i løpet av en «skoletime». Vi har jo hverken tidspress eller streng kalender, så når øyene til ungene begynner å flakke og de begynner å tygge opp blyanten, så kan de plutselig begynne å lure på hvordan blyanter ble oppfunnet. Godt spørsmål – det må vi finne ut av! Og så slipper vi det vi har for å plutselig ha vi en liten historietime midt i matten.

Kjører vi tog gjennom fjellene, så snakker vi om norske fjellklatrere og verdens høyeste fjell. Og vi googler oss lett bort blant polekspedisjoner, togmekanikk og kjemiske grunnstoffer. Det er en uant mengde saker som barn undres over, og det er en utrolig luksus å få lov til å hver dag være fri til å utforske det som er både i og utenfor skoleplanen hjemme.

Og nettopp det å lære alt som er utenfor skoleplanen, er en av de store bonusene med å ta et skoleår fri. Det man lærer mens man reiser, er så veldig mye mer. Derfor har vi aldri vært i tvil om at vi kommer godt ut av dette. Etter mange måneder på tur har vi fått mulighet til å skikkelig dypdykke i religion, historie og kultur i de landene vi har besøkt. Og vel så er ikke engelsk-gramatikken helt på stell, men så snakkes det og leses engelsk hele dagen. Og det diskuteres forskjeller mellom ulike land, fattige og rike, krig og fred. Og det er en lærdom vi håper både unge og voksne kommer til å ha med seg lenge. Så får vi heller legge inn en ekstra økt med lekser igjen til høsten.

Naturfag med Smartbok og Legoklosser

Praktiske tips til reiseskole

  • Ha et møte med kontaktlæreren før avreise, for å høre hva de tenker om hva som bør være elevens viktigste fokus, vanligste utfordringer og mål som man kan sette sammen.
  • Vel skrevet ut av skolen mister man tilgangen til den digitale skoleplattformen som elevene normalt bruker, inkludert tilgang til ulike digitale læringsverk. De fleste av disse er det mulig å betale for på egenhånd. Sjekk hvilke skolen din bruker, og kjøp tilgang før avreise.
  • Ikke stress med at du må igjennom hele pensum og alle fag. Velg ut noen få som dere prioriterer, hos oss er det for eksempel lesing og skriving for 2.trinn og matte for 5.trinn. Et av poengene med å reise er jo at man lærer så uendelig mye underveis i mange av de andre fagene.
  • Kjøp med basis av skolebøker. Vi valgte å ha med mattebøker for begge trinnene, og lesebøker til minstemann. Det er også fint å ha et lite lager med kladdebøker, det er deilig å skrive for hånd og ikke bare jobbe digitalt.
  • Last ned smart-bøker til iPad og PC. Vi synes smartbøkene til Gyldendal er fantastiske å bruke digitalt (Salto, Multi og Vivo), og gir en mulighet til å få god oversikt over hva klassene hjemme går gjennom.
  • Spør lærerne om det fortsatt er mulig å stå på e-post listen til klassene, slik at du får tilsendt ukeplaner eller andre aktuelle saker. Et alternativ er å alliere seg med noen klasseforeldre for å få siste plan for trinnet.
Og iblant……. er det varmt med reiseskole:)
Følg oss videre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.