Med tog gjennom Kambodsja

Med tog gjennom Kambodsja

Far i banden insisterte på at vi skulle reise med tog fra Sihanoukville til Phnom Pehn. Ettersom toglinjen er rimelig nyåpnet, og har en besynderlig rutetabell, var merkelig nok ikke alle i gruppen helt overbevist om at det var fornuftig å bruke 7 timer på et tog. Spesielt ikke når alternativet var å leie en bil med sjåfør, og bruke fire timer. Men tog ble det!

For hvorfor ikke kjøre tog når strekningen du skal på er en av de mest ulykkesrammede bilveiene i Kambodsja, man slipper kanskje bilsyke, man kan slappe mer av og ikke minst det er billigere? For 8 dollar per voksen og halv billett for barn så kommer man godt ut av det.

Men å booke tog på nesten ikke-eksisterende toglinjer er ikke helt enkelt. Vi endte opp med å kjøre TukTuk i en halvtime med en svimete sjåfør fra Sihanoukville, som aldri før hadde hørt om en togstasjon i Sihanoukville. Vel fremme, med noe som godt ligner en mini godsterminal uten tog, fant vi «billettkontoret». En ung kvinne med et loddhefte virket svært overrasket over at banden skulle kjøre tog, men skrev pliktskyldig ut noen billetter til oss. At vi også insiterte på å kjøpe billetter til ungene, slik at de var sikret seteplass, det var mer enn nok å himle av øyene av. Ikke kunne hun vite at vi hadde noe dårlig erfaring fra indiske overfylte tog.

Det blå toget i Kambodsja. Det finnes også et gult. Foto: Baolou.

Og hvordan var det? Tog i Kambodsja er faktisk knall innrømmet mor. På ikke noe annet tog i Asia har vi hatt så fine blå skinnseter, rene toaletter med ekte spylesnor – eller som Alexandra gledesstrålende kom løpende tilbake og fortale – det er ikke bare et hull i golvet! Det er faktisk også tapet på veggene, wifi de gangene betjeningen har lyst til å dele koden, «Mr Lees»-Noodle- restaurant og TV-skjerm med ekte propagandafilm.

Og gjennom den lærte vi jo noe, for hva gjør det ekstra spennende med tog i Kambodsja? Jo, historien til togene. Før bombing, borgerkriger og Røde Khmer var toget et viktig transportmiddel i Kambodsja. Tog ga mulighet til å bygge infrastruktur og nå utover landsbygden. Den ble brukt av tusenvis hver dag til jobb, fra jobb og i jobb. Det var en nordover-linje, og det var en sørover-linje. Så ble det stengt. Bruene ble sprengt. Sporene ble minelagt. Toget forsvant. En av de viktigste transportårene var borte. Men restene av togsporene sto igjen.

Men for en fem års tid tilbake, så begynte togene å rulle igjen. I dag finner du «togspor» ved Battambang, med sine unike bambus-tog. Og så har det med mange års lobbying, sponsing og jobbing – lyktes å åpne søndre togspor. Fra Phnom Pehn til Sihanoukville. Og det var toget vi tok!

Hvordan oppsummerer man togturen? Det er pent, naturen er grønn og det er befriende fritt for biler. Du kan ende opp med å kjøre på en ku eller to, det dumper da ganske kraftig kan vi fortelle, men ellers er dette «smooth travelling». Og selv om det tar litt mer tid enn en bil gjør, så kan det være verdt det. Vel å merke om du reiser en helg – for toget går tross alt bare lørdager og søndager.

God tur til flere!

Tidtabellen er ganske grei, men så er det også all informasjon som er å finne på togstasjonen.

Greit å vite hvis du skal kjøre tog i Kambodsja

  • Book billett på togstasjonen, sånn et par dager i forveien. Ellers så skal det være mulig å booke på http://royal-railway.com/
  • Barn trenger faktisk ikke egen billett. Men om samvittigheten taler for det, så kjøp til de også. Man betaler per sete. Men du får noen flere. Vi lå utstrakt halvparten av turen!
  • Togene er punktlige. De går gjerne FØR avgangstid. Og de kommer frem i tide. Selv om det har stoppet flere uplanlagte ganger underveis.
  • Det finnes en liten restaurantluke på toget, du får vann og noodles på boks. Og det funker. Ellers så stopper toget fra Sihanouk til Phnom Penh (eller motsatt) på to andre steder – og der er det 7 minutters mulighet til å løpe ut å kjøpe bananer, friterte lokale diversiteter og vann.
  • Ulempene med toget er at det har avgang tidlig på morgenen, og dersom du skal reise andre dager en lørdag eller søndag, tja da er det ikke sikkert at toget går.

 

Les mer: Historien om Kambodsjas tog

Følg oss videre:

One Reply to “Med tog gjennom Kambodsja”

  1. Ja det var litt av en togtur!Så nå befinner dere dere i Mandalei.Alle vi gamle kan en sang som går slik:Å den vei til Mandalei,det var flyvefiskens vei,o.s.v.Gleder meg til ny rapport..?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.